Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

"To je nuda..."

Musím se přiznat k jedné věci. Ze své vlastní zkušenosti neznám slovo nuda. Když cítím náznak něčeho, co by se možná dalo nazvat nudou, nenudím se, protože prostě mám co dělat. Pořád. A kdyby náhodou ne, hned s tím začnu. I kdyby to bylo koukání do zdi a přemýšlení o banalitách. Ale to už není nicnedělání, protože právě v tu chvíli to dělat chci. Ani u toho ale obyčejně dlouho nevydržím protože si začnu číst, psát, vymýšlet, vařit, sledovat film, poslouchat hudbu, koukat z okna a vymýšlet si na tom základě příběhy, jdu ven, někomu zavolám nebo si s ním píšu a tak dále.

Mám neustále tolik vlastních podnětů, že mě nemůže ani napadnout, abych se "nudila". Jsem normální? Asi ne, pokud norma znamená většinový postoj... a nudu. A já od lidí kolem sebe to slovo slýchám nějak zatraceně často. Omlouvám se za následující, poněkud příkré prohlášení, ale ten, kdo se nudí, ten podle mě neví, co se sebou. Vždycky se dá přece něco dělat! A když ne, tak prostě odpočívám. Jsem. Užívám si okamžik, který se už nikdy nezopakuje. Takhle jednoduché to je. I když pojem nuda se pro mnohé evidentně stal velmi kvalitní a pohodlnou výmluvou. Jestli se někdo nudí, tak ať na tom něco změní. Jestli se někdo nudí v mojí přítomnosti, ať z ní prostě odejde. To už je jeho boj.

Jsem člověk, který se nikdy nenudil. Krásné pomyšlení! Když se zamýšlím dál, neznala jsem nudu ani dřív, v dětství. Prostě jsem permanentně měla "něco na práci". Něco, co se navenek může jevit velmi nepodstatně (zejména tehdejšímu dospělému světu), ale co mě od nudy vždycky ochránilo. Možná i proto všechno jsem si zamilovala profláknutou, ale krásnou písničku v jednom z filmů, v nichž hrál můj táta. Určitě ji znáte. Zpívá se tam: "Zažít nudu? Jó, to vadí...!" A taky, že "Není nutno, aby bylo přímo veselo..."

Přímo veselo v mém životě poslední dny zrovna nepanuje, spíše naopak, ale i to je život. Jeden z mých kamarádů říká: "Život je svině a pak umřeš." Něco na tom jistě bude. Ale hlavně, aby nebyla ničím neopodstatněná, hloupá nuda... A to třeba s tímto pánem opravdu není. Řekněme, že podvědomě vyhledávám lidi podobného ražení, čili - lidi s neznalostí nudy a těmi se obklopuju. Lidi aktivní, lidi, kteří přemýšlí, kteří cítí, o něco jim jde a žijí a projevují se naplno. Když se rozčilují, tak se to opravdu pozná, když mají radost, upřímně ji projeví... třeba tím, že tančí!

Jsme možná divná parta, ale jestli se to líbí ještě někomu kromě nás, ať se klidně přidá. Není čas na nudu. Chci být ve společnosti lidí, co se nenudí. A jsem. No nemám štěstí?

Autor: Kristýna Čepková | čtvrtek 27.11.2014 11:00 | karma článku: 11,50 | přečteno: 631x
  • Další články autora

Kristýna Čepková

Harfa ve sněhu

Letošní, tedy vlastně už loňské Vánoce, stejně jako pěkná řádka těch minulých, mi opět připomněly něžný text pana Skácela. Ty letošní, tedy vlastně loňské ale ještě o trochu víc. Protože byly tak trochu smutné a taky proto, že jsem tím víc toužila, aby napadl sníh. Podobně jako v dětství. Sníh přišel dva dny před Silvestrem. A tady máte HARFU VE SNĚHU.

2.1.2015 v 10:37 | Karma: 9,64 | Přečteno: 515x | Diskuse| Poezie a próza

Kristýna Čepková

Mezi psem, vlkem a kdovíčím ještě

Vcelku jsem za svůj dosavadní život nikdy příliš netrpěla nespavostí. Občas při nemoci nebo před důležitou zkouškou, dalekou cestou a podobně. To známe všichni. Slýchávala jsem od lidí postižených různě těžkou formou insomnie, jak hrozné je nemoct zavřít v noci v klidu oči.

11.12.2014 v 5:10 | Karma: 11,29 | Přečteno: 459x | Diskuse| Osobní

Kristýna Čepková

Charakterní herečka (dvojsmysl)

Vždycky jsem měla ráda lidi pevného postoje, lidi jejichž hlas je slyšet, protože mluví moudře a často bez ohledu na důsledky říkají svůj názor nahlas. Takových lidí je třeba si vážit a já jich mám kolem sebe několik, chválabohu. Jedním z nich je DANIELA BAMBASOVÁ, po léta přední herečka Jihočeského divadla, která včera oslavila krásné kulatiny.

12.11.2014 v 11:49 | Karma: 14,26 | Přečteno: 759x | Diskuse| Kultura

Kristýna Čepková

Někdo to řekl za mě

Když občas přemýšlím, jaké je moje hlavní kritérium při pasování spisovatele, básníka či dramatika na skvělého, výborného či báječného, kromě samotné schopnosti psát - jaksi ve smyslu "technickém" - je to především pocit, který se při čtení jeho řádků musí dostavit. Pocit zvaný "Řekl/a to za mě!". Jako by mi v hlavě už dlouho dřímala nějaká myšlenka nebo mě opanovával stav duše, pro nějž se zatím nedaří najít slova. A najednou se najde někdo, kdo ta slova zná a klade je na stránky své knihy jako by nic. Takových autorů mám "ve sbírce" chválabohu několik. Slova jednoho z nich mi utkvěla obzvlášť. Jsou z divadelní hry, jak jinak.

16.10.2014 v 10:33 | Karma: 7,46 | Přečteno: 471x | Diskuse| Kultura

Kristýna Čepková

Den jako udělaný

V angličtině existuje úsloví "made my day", které v podstatě nemá český ekvivalent. Z lingvistického hlediska se na to lze dívat jako na holý fakt, v symbolické rovině se ale dostáváme hlouběji pod povrch. Co když tento obrat čeština nezná, protože ho ani nepotřebuje znát? Třeba si málo všímáme a málo vážíme věcí, které šperkují naše dny...

12.10.2014 v 13:20 | Karma: 10,40 | Přečteno: 342x | Diskuse| Ostatní

Kristýna Čepková

"Ministerstvo nevyžádaných rad"

Děláme to všichni. Přebíráme některé zlozvyky svých rodičů, v důsledku čehož se chováme k druhým tak, jak si rozhodně nepřejeme, aby se chovali oni k nám...

6.9.2014 v 13:49 | Karma: 10,35 | Přečteno: 494x | Diskuse| Osobní

Kristýna Čepková

Poslední neděle

Ačkoli se mě prázdniny už netýkají, přesto mě jejich konec naplňuje každý rok zvláštní náladou. Tahle poslední neděle prázdnin byla vždycky zvláštní, teskná a bezútěšná, ale zároveň měla něco do sebe...

1.9.2014 v 0:04 | Karma: 8,03 | Přečteno: 251x | Diskuse| Osobní

Kristýna Čepková

Jak to říct...?

Trochu se mi příčí úsloví "opustil nás". Má sobecký nádech. Dotyčný většinou nemá v úmyslu nás všechny opustit, prostě odejde ze života. Jenže to jsou všechno jenom řeči a ono sobectví je v těchto situacích naprosto pochopitelné. Prostě to bolí a jen tak nepřestane.

29.8.2014 v 6:57 | Karma: 14,12 | Přečteno: 588x | Diskuse| Kultura

Kristýna Čepková

Když zuby nebolí...

Zní to možná podivně, ale ráda na sebe nechávám působit okolnosti, které způsobují rychlé změny nálady. Zvláště když tyto odezní a na celou věc se lze podívat trochu s nadhledem.

19.8.2014 v 10:43 | Karma: 8,39 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ostatní

Kristýna Čepková

Jsou věci, pro které (ne)potřebujete důvody

Jsou věci které odkládáte, pro což hledáte místo důvodů jen výmluvy a jsou věci, o kterých není radno příliš přemýšlet. Je lepší je prostě rovnou udělat.

16.8.2014 v 13:30 | Karma: 3,66 | Přečteno: 183x | Diskuse| Osobní

Kristýna Čepková

Divácké konvence

Vskutku nerada bych byla hned zkraje za škarohlída nebo snad dokonce mentora. Přesto začnu tématem, které mě pálí již delší dobu a zřejmě se nevyhnu drobnému poučování. Uvádí mě v upřímný úžas všeobecná neznalost některých pravidel, dle kterých se lze řídit při návštěvě divadelního představení. Pevně doufám, že za tím stojí spíše nedostatečná zkušenost, nikoli arogance... Já osobně jsem jí daleka, proto berte následující řádky jako pár dobře míněných rad.

14.8.2014 v 10:56 | Karma: 14,85 | Přečteno: 1042x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 507x
Narodila jsem se na Malé Straně, kde jsem také vyrůstala a vystudovala osmileté gymnázium, následovala dramaturgie činoherního divadla na DAMU. Dva roky jsem působila jako dramaturgyně Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Momentálně jsem tzv. na volné noze, spolupracuji externě s Českou televizí, jsem členkou redakce portálu Odivadle.cz a dramaturgyní souboru 3D company, který působí v Žižkovském divadle Járy Cimrmana. Miluju divadlo, literaturu, dobrou společnost a výlety.

Seznam rubrik